Monday, January 25, 2016

Sweden Live rapport

Var nere i Malmö på Sweden Live. Kul arrangemang, trevlig tillställning och bra ordnat. Men det gav en hel del frågor som jag egentligen inte fick svar på. Bara på vägen dit ned när jag satta i några telekonferenser så fick jag reda på tre nya bokningsbolag som öppnats. Bara på den här veckan har jag fått in 6 nya aktörer och ingen av dem var på Sweden Live.

Kändes också som de stora aktörerna var väldigt trötta. Samtidigt som i flera konversationer de öppet erkände att de tog överpriser i många fall. Troligtvis dessa överpriser som gjorde att att det var så mycket kommuner och statliga organ där?

Känns som det är nya aktörer som tar över marknaden och sätter klubbgig som är eftertraktade av artister. Det kändes som läget var rätt tryckt och att det är något nytt som är på väg in.

Artisterna var också något som gjorde mig konfunderad. Dels tyckte jag synd om dem att bara presentera sig på 10 min vilket gjorde att de hann en eller två låtar. Dessutom göra det inför en otroligt oengagerad publik. Men det som stod ut var en stark överrepresentation av gårdagens artister. Jag jobbar med Kristoffer Åström för över 10 år sedan, redan då ansågs han ha gjort sitt. Ida Redig, känns också ganska förlegat. Att gräva upp och släpa upp Blacknuss gjorde inte saken bättre.

De nya var inte heller så kul. Många av dem skulle inte ens klara av gränsen för att ta sig in på de små scenerna på Live at Heart. Jag trodde att det inte var att de sökte men när jag såg namnen kände jag igen dem och kom ihåg att de inte höll kvalitén att komma in.

Med tanke på vad jag vilka artister som de här 6 nya har kontrakterat så var Sweden Lives lineup otroligt långt efter både i kvalité och färskhet. De stora bolagen måste nog skärpa till sig om de inte ska bli omkörda av en hel del nytt.

Sedan vart är den internationella sakerna? Visst det är en svensk angelägenhet. Det kändes att de flesta inte kunde nå utanför kommungränsen. Vart var de nya klubbarna?


No comments:

Post a Comment