Thursday, January 28, 2016

Floskler

Jag är sångerska. Jag är ursprungligen från Strömstad men flyttade till Stockholm för 5 år sedan med siktet att bli artist. 
Detta är första gången jag presenterar mig och mina låtar för ett bolag då jag istället har jobbat på att utveckla min musikalitet genom att skriva material och spela in, men nu är jag redo för nästa steg. Jag är helt övertygad om att jag har potentialen till att bli en internationell artist om jag omger mig med bra människor som tror på mig och det jag gör. 
De två låtarna ni kan lyssna på via länken ovan har jag skrivit själv och fler finns på lager. Har varit med i Svensktoppen Nästa. Har ett färdigt album redo att släppas under våren. Jag ses gärna på ett möte och presenterar mig mer ingående. Hur ser nästa vecka ut för er del?

Det här brevet är sånt vi får in flera av i veckan. Det innehåller så mycket saker som man inte vill se i ett brev. Först att man flyttar till Stockholm för att få en karriär lär nog vara bland det sämsta man kan göra. Mycket av Sveriges musikliv och chanser finns ute i landet. Stockholm är nog det sämsta område man kan tänka sig. Ska man till en storstad så ta London, Los Angels eller New York. Att satsa seriöst idag är inte att flytta till en storstad, utan att börja jobba direkt. Storstaden kommer när det blir praktiskt för att man har för många uppdrag, ibland behövs den inte alls.

Sen att inte presentera sin musik på 5 år...troligtvis mer eftersom man gjorde nog musik innan. Ska man ha en chans lär man presentera musik hela tiden för att kunna utveckla musiken. Man lär sig av sina misstag. Här sitter man och harvar och sen plötsligen ska man presentera allt. Mycket troligt att man helt enkelt utvecklats åt fel håll eller det man gjort är föråldrat.

Bli internationell artist om man omger sig med rätt folk? Nja det handlar om att samarbeta med mängder med olika personer, utsätta sig för olika situationer som ger chanser. Här verkar det mer som hon inte vågar göra sådana chanser utan när hon är redo, ja då är världen redo. Sen när det kommer till sångerskor är det allt för vanligt att de är gifta med bolagschefen. Det är helt enkelt väldigt kostsamt att ta fram och tar väldigt lång tid. Om man nu ska ta en sångerska som inte är ingift så ta Zara Larsson. Se dock hur lång tid hon har jobbat för att komma  dit där hon är. Vi såg ju ett tv program om henne för just 5 år sedan och redan då hade man jobbat med henne ett par år.Redan där utsatte hon sig för chanser.

Svensktoppen Nästa ger mig rysningar. Om man ska bli internationell artist ska man inte ha med den pajas tävlingen att göra. Där utvecklas melodifestival artister som knappt kommer utanför kommungränsen. Ett starkt bevis att man inte har det som krävs för att bli internationell artist.

Det där albumet är ju också ett aber. Risken att att det ska passa in hos oss är otroligt liten. Du har suttit och jobbat fram något och nu ska det bara passas in. Lite som att få in en fyrkantig kloss i ett runt hål. det man kommer råka ut för här är att artisten kommer bli sur när man monterar ned albumet och tar delar och att det faktiskt inte kommer ut på det sättet hon hade tänkt sig.

Sist ta ett möte, nej nej nej. Inte förrän man är riktigt intresserad tar man möte. Sitta på ett möte och lyssna på floskler om vad artisten tro att den behöver eller ska göra kommer inte ge mig mycket. Ännu värre att man ska lyssna på en massa som den inte vågar skicka. Nej sånt utsätter man sig inte för.

Så hur lät låtarna? Jo som vi trodde en sämre variant av Carola.


No comments:

Post a Comment