Thursday, February 25, 2016

Egocentriskt


Nähä, men tydligen kan managers, skivbolag, förläggare, bokare och allt annat folk det? Det här är typiskt artister. De svälter och om det kommer in pengar ska vi som jobbat fram dessa chanser inte få betalt för våra tjänster. Man ska veta att på en vecka ringer det runt 30 artister hit till Musichelp som tycker helt och hållet att jag ska lägga min arbetstid på att hjälpa dem gratis (finns en anledning att vi inte svarar i telefon). De kan lätt ta upp en timma av min tid för att jag ska förklara hur en EAN kod fungerar för att de som inte orkar läsa.

Igår ringde en artist och frågade om jag kunde hjälpa den att hitta någon annan som den kunde betala en lite summa att leta rätt på ett skivbolag till hen. Att jag ska dela med mig av mina kontakter och sitta i en timma och lyssna på dravlet, det var inget jag skulle få betalt för. Jag ska däremot hitta någon annan som ska få betalt. Det är ju en ynnest att få jobba med hens musik.

Eller förra veckan där jag i ett halvårs tid hade fått fram en välbetald konsert. Jo den tog ju artisten. Men det blev ett jäkla liv när jag hade tagit 20% av summan. Min tid som låg till grund för bokningen räknades inte. Nej det här var ju artistens förtjänst för att den var så bra.

Varje gång jag förhandlar med artister tänker jag på det. De sitter och velar om små % på något som inte finns. Jaha jag drar in 0 kr och du vill ha 20% på dessa 0 kr. Det är ju lite för högt. Kan du sänka det till 10%. Eller kan vi göra så här, vi tar en prov period när du jobbar gratis och jag kan utnyttja ditt nätverk som du har fått betala hundratusentals kronor för gratis så får vi se om det blir en deal.

Det här verkar en hel del artister glömma att jag också måste äta...för något Thank you är för mycket begärt och det får man otroligt sällan. Kanske på fodralet när skivan släpps, men allt för ofta står det Tack till alla, ni vet vilka ni är. Att de som jobbar runt omkring dem ska få betalt verkar vara svårt. Det är dock okey och betala producenter och studios, fast om det är större summor ska jag även gå in och riska det utöver min tid, som ändå inte är värt något.

På toppen av det här ska jag också utstå artisters olika nycker. Nej det är ju tisdag då kan jag inte skiva låtar. Nej då kan vi inte spela för då ska jag springa ett maraton. Sommaren, festivaler nej då ska jag vara med min partner på semester. Inte det spelstället, inte riktigt coolt, har du ingen cool förbands spelning till Depece Mode? Jag struntade i att fylla i de där GEMA blanketterna så att du får ut dina pengar, det är ok va!



No comments:

Post a Comment