Wednesday, February 3, 2016

En annan planet?

Fick det här mailet:

Hej Musichelp!

I början av mars släpper jag en egen EP, "*****". Ni kan ladda hem alla låtarna här: ***länk till dropbox****

Fodralet kommer att innehålla både en 10-tums vinyl och en CD. Jag ska få dem från presseriet i Frankrike i mitten av februari.Jag har crowdfundat bland vänner, bekanta och gamla fans och redan sålt drygt 200 VIP-ex. De som betalade i förskott får sitt namn tryckta på innerpåsen och deras ex kommer att ingå i en numrerad förstaupplaga. 100 ex har jag vikt för "promo - not for sale". Hade först tänkt pressa 500 ex men priset för att göra 1.000 var nästan detsamma - så det fick bli 1000. Har räknat med att sälja dem för 100 kr/st (inkl moms) - det är i alla fall det pris jag anmält till NCB och som jag betalat royalties för.

Jag skulle behöva göra den åtkomlig/beställningsbar för vanliga skivaffärer, för webbutiker och att den går att köpa i digitala form på iTunes m.fl. Tänkte dock avvakta med att lägga upp den för streaming.

Är det sånt som ni kan hjälpa till med på något sätt?

Jag tycker förstås att alla låtarna är hits men skulle tro att "******" och "******" är såna som eventuella melodiradioproducenter kan tänkas lystra till.

Bifogar även pdf;erna med det grafiska. 

Ett äldre album (******, EMI 1993) och en egenproducerad EP (******, 2006) finns på Spotify. Sök på "*****"
Med vänlig hälsning
****

Det här är vad jag ville göra



Vilken planet är den här idioten ifrån? Här är alla dumma fel man kan göra.

1, Han har gjort klart allt och har redan pressat. Så rent krasst varför ska jag lyssna. Kanske för att få lite känsla för produkten. Men ändå hade jag några åsikter är det för sent att säga något. Bara att han pressar vinyl och cd är redan fel. På en EP så är det dubbelfel.

2. Han har crowdfundat. Det vill säga han har redan sålt till de folk som vill ha den här. Han har mättat marknaden. Om det nu fanns någon. Om jag var en distributör så ökar ju inte det där chansen att jag ska ta in den.

3. Skivbutiker? Det finns inga sådan kvar. I december lade ENS den största packcentralen ned. De flesta skivbutiker är sjunkande skepp, Najz Prajz la ned förra veckan. De sista de behöver är det här. Sen Itunes är bara 5% av försäljningen digitalt. Att hoppa streaming är det dummaste man kan göra idag. En artist som gör så bevisar hur långt efter den är så den behöver inte ge ut musik.

4. Bara att han inte ens har kollat upp att vi stängde den fysika distron i augusti förra året?

5. Melodiradioproducenter. Hallå jorden kallar. Radio är knappast en väg att gå. speciellt inte om du struntar i streamingen. Samtidigt vi är en Distributör inte en PR firma. Vet du inte skillnad, ge inte musik. Dessutom radio tar inte emot fysiska ex. Media recenserar inte EP:s. Så vad du ska ha dina 100 promo not for sale till vet jag inte.

6. Han skickar med flera meg med grafiska filer som är totalt onödiga.

7. Han avslöjar att han lyckats på 23 år släppa en ep och nu en ep till. Produktionstakten är ju inte direkt snabb.

8. Inte ett ord om hur den ska marknadsföras. Inte ord om live spelningar.

Jag kan hjälpa till? Jo vi har en grop på gårn som behöver fyllas!!

No comments:

Post a Comment