Tuesday, December 8, 2015

Artister som ska göra videos

Klipper en ny video. En video som faktiskt gått rätt lätt och bra att göra. Annars är det är alltid lika kul att höra från banden när vi ska göra video. Plötsligt blir artisten så jävla bra på att göra videos. Det är som att det är bra de i hela världen som är kreativa och konstnärliga, inte fan kan själva skivbolaget göra något sådant. Nej de kan själva. Vad de glömmer bort är att jag faktiskt har en högskoleutbildning som manusförfattare och såvida läst dramaturgi i två år. På toppen av det har jag också gått att bli TV journalist med TV dramaturgi. Jag har jobbat som fotograf, dessutom jobbat på SVT och på Ljud och Bildmedia vilket gör att jag kan tekniken hyfsat. Var också med på den första  digitala onlineredigeringen på 90-talet. På toppen av det så ingår bland Sveriges bästa ljussättare i mitt team.

Vad föreslår då artisten? Jo min polare som gått en folkhögskole utbildning kan göra videon för 40000kr.

Jo man tackar, inte nog med att jag har gjort runt 70 videos både som regissör, team och producent. Vissa har Grammis nominerats, spelats på MTV och har miljoner visningar. Jag ska på toppen av det betala hen pengar som jag lätt kunde göra flygscener med och Sveriges mest påkostade video.  

Sedan kommer nästa idioti. Artisten har gjort ett manus själv med en story som aldrig kommer gå fram i videon.

När man har förklarat allt det här så ska de tjura en stund för att de inser att vi faktiskt inte kommer hyra deras film polare för 40000kr att göra en video som vi i princip kan få för 500kr. Utan gör en video för 5000kr med proffs bara för att vi kan.  


Inte fan går jag in och håller på och jiddrar med deras basgångar bara för jag gick en kurs i att spela bas för 20 år sedan. Nej för att jag vet att de gör det bättre, samtidigt vet jag att jag gör bättre videos än de spelar bas. 

Här är några videos jag vart med på, sämre och bättre:


No comments:

Post a Comment