Tuesday, July 5, 2016

Nej till rasistiska band gäller båda hållen!

Nej jag skulle inte ge ut vitmakt musik. Står till och med i våra stadgar att inte ge ut musik som stöter folkgrupper eller sexuell läggning. Hela Almedalen har vi stöttat projektet Ikoner som framhåller personer med Dawns syndrom och kört vi gillar olika.

Tyvärr är det här Almedalen och det dyker upp en hel del rasistiska artister. Senast såg jag Borgerlig Skymning som är ett omvänt smygrasist band. Sångerskan Karin Phil finns med på Mingla appen (en app för att träffa intressanta personer att mingla och diskutera med på Almedalen). Appen funkar som Tinder du "swipar" left för att säga nej till en person. "Swipa" right för att gilla någon. Här är det om man känner att en person är intressant så swipar man right och om den personen också gör det så får man kontakt och kan bestämma ett möte.

Så jag sitter och tittar och får upp Karin Pihls profil. Där står det ungefär "vita män kan direkt Swipa left".

Just nu sitter jag framför ett porträtt på en medelålders vit man med Dawns syndrom på ett fantastiskt porträtt där han är utklädd till forskare på 1600 talet.

Den här mannen tycker Karin Pihl är ointressant. Han borde inte få finnas i hennes snäva universum. Ja Karin Pihl är en rasist.

Det senaste är att hon ondgör sig över vita vänster killar för de är inte riktiga feminister.

Vad är nästa steg för Borglig Skymning. Inga manliga ljudtekniker? Inga rullstolabundna? Ingen med aspbergers. Vänta det här liknar nåt från 30-talet fast omvänt OCH DET ÄR INTE OK.

Det är inte ok att folk tafsar i publiken män eller kvinnor. Nej det är inte ok att exkludera kön, hudfärg, handikapp, religion, sexuell läggning.

Jag hoppas vi i musikbranschen kan hålla borta alla rasistiska band. Så jag ber alla mina vänner därute att hålla koll på det här bandet och inte ta in dem på sina evenemang, lika lite som Ultima Thule.

No comments:

Post a Comment