Tuesday, April 5, 2016

Vem tar fram nya artister?

Jag hade ett längre samtal med ett band som ska spela in en ny EP. Frågan kom upp vart de skulle ta den nya singeln, traditionell PR? skivbolag som betalde för PR:n, någon som kunde saker om playlists?

Jag tittade över mitt register och inser att de flesta vill inte plocka upp nya artister. Nej de vill ha färdiga paket där någon annan tagit risken. Rent krasst allt ska vara utvecklat innan de ens stiger över tröskeln. Att hitta någon som vill utveckla artister och har nätverket att göra det. Ja listan blir otroligt kort.

De föreslog ett majorbolag där deras kompisar fått 100 000 streams. Det är en ganska låg siffra och när man tittade på det hela såg man att allt kom  från bolagets egna playlists och där är det rätt mycket fusk och Spotify räknar inte dessa så högt längre. I princip är de 100 000 streamsen värdelösa, de kan bara lura folk som inte kan systemet. Det är inte heller att utveckla band. De ger alla banden runt 100 000 till 300 000 streams men eftersom de inte äkta så blir det bara en siffra inget verkligt.

Så ett indiebolag? Finns flera rätt bra på marknaden. Jovars det finns det. Men där får du 10000 äkta streams men siffran är för låg för att kunna göra något med den. Samtidigt vill även de större indie ha färdigpaketerade saker nu för tiden.

Tyvärr är mina saker begränsade men det som ofta erbjuds hos lablarna har vårt publishing till och med bättre avtal än vad de andra har. Lablarna liksom tillför ingenting. Samtidigt har vi inte kraft för att helt utveckla en artist utan måste samla ihop ett team. Fast om du ska bygga ett team varför ha en svagare spelare med?

Traditionell PR, glöm det, ger inget nuförtiden att ha en intervju i DN:n. Radio påverkar inget och är två på alla bollar. Du måste ha en publik för att utnyttja detta som extra allt på pizzan.

Just nu är det en konstig tid i branschen. Det är ingen som vill ta på sig ansvaret att ta fram nya artister. Det bara skjuts över till artisterna och de som utvecklas kan man fråga, behöver de branschen? Egentligen inte. Vi behövs för utveckling inte när produkten redan är klar.


No comments:

Post a Comment