Friday, April 29, 2016

Rädslan över en tom lokal

Artister som är rädda för en tom lokal är rätt meningslösa att hålla på med. Jag pratade med en bokare som nämnde en artist som jag känner rätt bra. Artisten hade vart och spelat på hans klubb och det hade kommit runt 15 personer. Artisten hade vart skitsur för att det inte kom mer folk. Ändå hade han sökt till klubben för att spela på deras större minifestival i år. Låt oss säga han kommer inte bli bokad.

Just sådana artister är meningslösa.Om allt du gör måste ha en stor publik från början kan du redan från början lägga av. Det är det värsta när man jobbar med showcases att ha med en artist som inte gör ifrån sig bra när det är lite folk.

Mitt bästa showcase någonsin var i NYC. Ett showcase med bara 6 besökare men av dessa 6 besökare gjorde vi business för över en miljon kronor. Mycket tack vare att bandet körde på som om det var 5000 personer i rummet.

Värsta jag sett var ett showcase i Los Angles där promotorn hade tagit in en extra akt av ren snällhet. Dessutom fyllt rummet med 150 branschfolk och det var packat. Artisten spelade två låtar men tyckte inte att folk lyssnade på vad han höll på med och avslutade ett 30 minuters set efter 7 minuter med orden: Well since we don't connect I think I end here.

Låt oss säga så här, jag har inte sett den artisten någonstans sedan dess.


No comments:

Post a Comment