Monday, April 25, 2016

Är du här för att synas eller lyssnas på?

Nu har jag haft några artister ett tag som mer bryr sig om hur det syns än att de hörs. Frågor som att det Spotify rekommenderar vill de kunna ändra på. Eller om man stavar deras man fel så ska de ändå hittas.

Det som är överlag med de här artisterna är att de ofta inte ens har 100 lyssningar. Vi gjorde en liten snabb undersökning på kontoret om artister som just har haft mängder av dessa frågor och haft en vilja att kunna styra utbudet till minsta detalj. Utav de vi kollade på hade ingen av dem kommit över 1000 lyssningar ibland inte ens 100 streams. Mycket troligtvis för att de inte kan kontrollera allt så kan de inte heller marknadsföra det hela. Allt ska var perfekt för att de ska ta tag i saker och göra reklam för det. Problematiken är alltid att inget är perfekt kommer aldrig vara heller.

Samtidigt ska det också läggas till att de inte heller har gjort alla de andra sakerna som krävs för att folk ska kunna hitta deras musik, som facebook konton instagram eller sådana enkla saker som en hemsida. De har stirrat sig blinda på Spotify eller Itunes och att folk ska kunna söka sig till deras musik. Det är som de tror att som när man gick in i en musikaffär och stod och bläddrade bland skivorna. Tyvärr det fungerar inte så idag.

Trots allt vill folk hitta dig kommer de hitta dig om du så ändå inte vill. internet plockar fram saker hela tiden. Istället för att stirra sig blind att allt ser bra ut. Börja med att marknadsföra det som är primärt musiken och hur det låter.


No comments:

Post a Comment