Sunday, January 17, 2016

Typisk konversation! Vad behövs egentligen?

Glappet mellan vad artister ser och vad vi på business sidan ser är väldigt olika. Det är svårt ibland också att förklara vad det är som behövs göras och varför en artist kanske inte är så intressant. samtidigt som de flesta artister jämför med varandra. Sluta med det, ingen karriär är den andra lik. Fanns det ett standard formulär 1 A så skulle det hela inte vara så mystiskt och allt skulle vara mätbart.
Tänk också att det inte är ett sprinterlopp utan ett maratonlopp. Tyvärr ser folk ofta inte längre än vad näsan räcker. Business sidan målar däremot upp fan på väggen direkt. Här är en typisk diskussion med en artist i veckan, jag har censurerat vissa saker då det är känslig info.

- Hej Peter. Jag skriver till dig ang *showcasefestival* som vi *band* har blivit inbjudna till och fått en spot 2016, så jag tänkte om vi kan göra nått ihop antar att du skall närvara på *showcasefestival* och om eventuellt Musichelp eller du har några ytterligare kontakter eller vill representera oss och om vi kan få till några fler spelningar? som sagt Vi är utplockade att spela på 2016 och vill nu försöka få till nått bra av det. mvh *band*.


- Hej. Vi är där men kommer inte göra en svensk scen i år. Frågan är vad ni vill ha ut av *showcasefestivalen*.

- Ja vi vill ha ut mesta möjliga naturligtvis men framför allt komma i kontakt med möjliga management/ Bokare så vi kan fortsätta att turnera där vi kommer ju också att släppa nytt album i vår och vill ju gärna att vi kan väcka intresse för den, antingen med ett utländskt bolag eller Svenskt Distrosongs/ Musichelp? vi tror faktiskt att våran roots influerade rock kan funka mycket bra i området då det verkar vara ett ganska stort intresse av rootsinfluerad musik. sedan vill vi komma i kontakt med mer folk som sätter musik i Film och på reklam då våran musik passar ypperligt i flertal genres av filmer och reklamer.

Här kollar jag in lite vad de gjort. Jag känner bandet sen förut så musiken är inget nytt, men jag har inte kollat deras sidor på ett tag. Siffrorna är lite som ett normalt svenskt rockband runt ett par tusen lyssningar. Facebook runt 5000 likes men väldigt låg aktivitet vid varje inlägg. Något som visar på att de kört kampanjer för att få upp siffrorna men inte har något intressant innehåll. Inga direkta officiella videos, dock en del live videos då de kör runt 30 spelningar per år. Inte mycket att ta på. Bandets medelålder är runt 35 år dvs lite äldre än de band vi brukar få in. Band brukar också vara säkra på att deras musik passar i reklamfilm. Oftast är det tvärtom, de som tror de passar passar inte och de som inte tror de har en chans blir placerade. Så jag svarar: 

- Okej bokare kommer nog säga att siffrorna måste jobbas upp...men festivaler kanske för en andra omgång. Reklamfolk är så där med på den här showcasefestivalen..kanske kör de en specialare då kan det vara en del.

- Ok jo jag förstår ju att det alltid är siffrorna som är grejen men hur gör ni med till exempel The Magnettes som ni promotar och som spelar runt i USA mm dom har ju inte så höga siffror i jämförelse med oss, såg att dom har typ en video som fått många tittningar.

Frågan är nog den som många ställt sig och tittat på bolags olika artister. Man tänker men för sjutton varför har de här artisterna. De har lägre siffror, är sämre eller liknade. Fast förutsättningarna är olika. Artisten passar in i olika nätverk. Även om jag fick Metallica på mitt bord passar inte mitt nätverk in för deras verksamhet, inte heller en melodifestivalartist. Det handlar om vad man kan utföra och vilka förutsättningar artisten har och hur man ser på siffrorna. Jag svarade långt med hur vi ser på det och jag tror det kan vara intressant för andra hur vi tänker.

- Nej The Magnettes har inga siffror än, eller jo de har de. Trots allt så har de bara släppt en singel (de gamla är självsläppta) i oktober. Så på tre månader har de 8000 streams och över 65000 visningar på Youtube. Samma siffror som ni har på *deras senaste singel* på två år på Spotify. Vanligtvis brukar de ha högre på Spotify, men ingen PR gjordes mot Spotify (medvetet) . Utan istället har de haft premiärer där deras fans är och då blir det mycket Youtube. Singeln presenterades av Drunken Werewolf, Popjustice och Gigwise toppnamn inom bloggar internationellt. Till saken hör också att teamet var inte riktigt klart när den släpptes så vi fick göra ett begränsat släpp. Nu är teamet fulltaligt och de har nästan samma team som dragit upp Like Swimming till 7 miljoner streams, Bronze radio returns till 22 miljoner och Major Lazer till 600 miljoner streams.

Sen så har de också gjort sina showcasefestivaler. De har spelat på New Music Seminar ( NYC), Live at Heart (Örebro), Future Music Forum ( Barcelona), The Great Escape (Brighton), CMJ (NYC) samt SXSW ( Austin).  Allt inom loppet av 2 år och de är 22 år gamla och lever av musiken.

Deras låtar har produceras av topp producenter som Ollie Olsson (Robyn, Darin), Erik Madrid ( Jason Derulo, Lana Del Ray), Christian Cummings (Florence and the machine, Cage the Elephant, Tiesto, Icona Pop).
Det här är ungefär minimum vad som krävs för att bolagen ska börja röra på sig. The Magnettes räknas som ett väldigt litet band, men börjar få ögonen på sig.

Adée är en annan artist som också börjar få ögonen på sig. Samma sak där siffrorna är inte så stora. Men hon har gjort sina showcasefestivaler Live at Heart (Örebro), Candian Music Week (Toronto), New Shool Rules (Rotterdam), CMJ (NYC)…nu ska hon till SXSW I Austin och ytterligare en showcasefestival.  Allt inom 2 år och hon är 26 och lever redan på musiken. Teamet är inte riktigt klart än. 

Båda de här kommer köra större USA turnéer  runt om USA.  The Magnettes för att de har PR maskinen bakom sig. Adée för att få ett slutgiltigt team. Därför kommer de åka till olika städer och spela på olika ställen. Det gör att investerarna tror på dem och kan tänka sig att bli del av teamet. Men deras satsning är långsiktig, man räknar med att de ska slå om 4 år.
Ingen av dem har släppt album, alltså finns det inte så mycket siffror heller. Men båda har släpp som är bara några månader gammalt.

Det ni nu ställs inför är att ni ska i princip kopiera det här. Ni ska under två år lyckas med att spela på sex internationella showcasefestivaler. Ni har *showcasefestival1* och nu *showcasefestival2*. Samtidigt så är det inte bara att spela det behövs kompetens att rätt folk hittar dit och spela på rätt scener. Musikstilen är väldigt nischad så risken att hamna på en mindre scen långt ut är stor (som *showcasefestival1* där ni hade scener i utkanten). Nischad musik som är svårplacerad, det är ganska få pitchar med den här sortens musik och att vänta på att Tarantino gör en ny rulle med rootsrock är lite riskabelt. Den här nischen har inte heller blommat ut digitalt än, så den haltar i digitala PR vägar.
Teamet idag består mest av lokala förmågor som inte kan pusha mycket utanför sin sfär.

Det sociala media innehållet måste förbättras. Facebook fansens engagemang är väldigt lågt. Två album är släppta det sista nästan två år gammalt. Samtidigt som ni ska börja sätta ihop teamet för nästa album. I realiteten om det ska göras rätt kommer fansen vänta till 2017.  

Samtidigt som både Adée och The Magnettes kan skala sina shower från fem på scen till näst intill en eller två så har ni sex medlemmar vilket gör att turnera i USA kommer vara en dyr affär på grund av transporter och arbetsvisum.

Visst ni kan säkert hitta någon lokal förmåga däröver där ni kan komma dit och spela. Ni kommer gå i förlust, alltid, och tiden skulle bli att göra kontinuerliga saker i området tre/ fyra gånger om året i runt tio år vilket gör att kostnaden är superhög.

I princip kommer ni investera mycket som kommer gå via ett litet independentbolag och i förlängningen gör en ganska stor förlustaffär (men rik på upplevelser). Genom det kommer ni inte nå de större PR kanalerna som gör att ni skulle kunna nå en nivå där ni kan leva på musiken.

Vad kan jag göra, tja…nästan allt skulle hamna på mitt bord vilket jag inte skulle ha tid med. Det måste finnas andra i teamet som gör en grund sakerna. Jag skulle kunna få rätt folk till rätt plats internationellt. Men troligtvis aldrig större än ett mellanbolag. 

Vad skulle jag tjäna på det? Det vet jag inte, placeringarna tror jag inte kommer fungera då pitcharna inte överensstämmer. Management på något som jag räknar med ska gå back i minst 10 år känns inte lockande, jag måste ha mat på bordet. Hyra mig, vet inte om det är värt det för vad ni vill ha fram.

Visst är det siffror men man ser dem utifrån olika synvinklar.


- Jo så är det ju med siffror och ja jag håller med dig fullständigt att ålder och att banden presterat bra på kort tid. Och helt klart är ju våran ålder och musikgenre helt i mot strömmen om man det är det nya fräscha man letar efter samtidigt finns det en scen i USA/ Canada för roots/ Rock men det som behövs är helt klart det du säger ett team som står bakom och tror på produkten och det är väl den biten jag anser är vad vi är i störst behov av. 

Jag upplever ändå att det inte är lika stor press på att det måste spottas ut album inom just den den genren som vi befinner oss inom som den modernare genren då publiken är mognare och precis som du säger så ligger genren efter med den digitala utvecklingen. dock så tror jag att det går att turnera på någorlunda stora ställen dock inte arenor och få en stadig following. 

men jag köper helt vad du skriver och vi får väl utvärdera vad vi ska göra om kör *showcasefestival* och kanske en mindre turné runt i närområdet och ser hur gensvaret är. jag håller på att bolla lite så visar det sig om vi får till nått Smiley smile men super tack för inputen det är värdefullt att få höra från andra synvinklar vad som bör göras och hur ni gått tillväga med dina band. hur som haver kommer du på nått eller någon som kan vara intressant för just våran genre så får du mer än gärna hojta till. för även om du inte jobbar just inom denna genren så stöter du sannolikt på folk som jobbar inom vårat område mer än vad vi gör

- Åldern kan spela roll. Men i det här fallet är det mer att jag tror inte ni lever av musiken. Ni har andra jobb. Den här andra inkomsten är det som sätter krokben för er, inte så mycket åldern. Fast med åldern kommer hus, barn, amorteringar och tidsbegränsningar som kräver ett andra jobb. 
Scenen finns där. Samtidigt är det som att ta över ett amerikanskt dansband till Sverige. Scenen finns här (snart inte längre men ändå). Ni kommer få samma problem. De artister jag känner i USA i den här genren gör upp till 90 spelningar per år eller mer. De behöver inte flyga för att komma åt publiken utan åker bil till spelställen om och om igen. Det gör att deras gage kan vara lägre än ert. Samtidigt som de övar upp sig mycket snabbare än er för att de gör det i princip varje dag. Dessutom om de är i rätt stad, vilket de ofta är, så har de tillgång till de bästa låtskrivarna att hyra in. I princip kommer ni vara på reservlistan. Som det amerikanska dansbandet, skulle säkert vara en kul grej på dansbandsveckan men knappas att du skulle få den lokala dansbanan att hyra in dem. 

Alltså ni behöver en alternativ scen att öva på och åka till. Ni gör bra saker i Sverige och Tyskland fortsätt där tills ni når över de andra på andra sidan vattnet och de hyr er för ert varumärke inte bara att ni är ett band. Då kan ni nå de någorlunda stora ställena. men att ni ska turnera er till en sådan sak med bas i Sverige är supersvårt.

Teamet kommer när det behövs. Problemet är oftast när man letar team när de inte kan göra saker utan tar upp saker i fall det händer något, vilket ni riskerar. Någon kommer kanske tycka att ni arbetar bra så varför inte plocka upp det och sen vänta och se vad som händer. Jag tror mer att ni behöver använda er av lite nya metoder och vara lite framåt inom eran genre.

Jo ni måste spotta ur er saker. Att eran genre är efter är just problemet. Alla kommer få följa vad de största gör. Antingen är ni först eller alltid två på bollen. Skulle ni anpassa genren efter det moderna kommer ni ligga först i eran genre. Tyvärr är det alldeles för många som tänker just att det här gäller inte mig. Jag kan redan se folk i er genre som gör det här. Läser på i sociala medier hur man gör. För det ni säger att folk som inte lyssnar på rockabilly använder facebook eller gmail eller internet över huvud taget. Klart att de gör, bara att ni inte har adapterat er än. Därför upplevs det inte som om banden ni kollar på inte släpper så snabbt. 
Samtidigt ni behöver inte släppa album utan snarare "saker". Allt från versioner av låtar. Konstiga remixer,bilder, singlar, ep.s
som till sist leder till album som är i samma takt som nu.

Göra fler spelningar i närområdet brukar vara praxis när man väl är där. Responsen är nog svår ändå. De folk som kommer på dessa spelningar kommer antagligen av ren slump. Det går att göra kolla The Mighty Stef som återvänt till Örebro gång på gång och numera har en stadig fanbase. Men ska tilläggas de har vart i Örebro minst 5 till 6 gånger på två år. Samt att de kan bara spela i Örebro knappast i städerna runt omkring. Ska man räkna 5 till 6 resor till USA med 6 personer så är det runt 150000kr och det är bara flyget. Nu flyger The Might Stef lågpris från Irland men de går säkert back på spelningarna än. 

Så vad ni måste ta ställning till är att återvända. Finna folk på plats för att kunna återvända ganska snart. På EXMS räknar man med att en artist ska tillbaka inom 10 månader annars är det inte värt det (sas av äldre EXMS, Jesper som är chef på EXMS idag säger att visst man ska återvända men det beror lite på genre och territorie hur snabbt det är). Därför kan andra festivaler vara något att titta på. Eller kolla band i samma genre att samarbeta på plats med.



No comments:

Post a Comment