Har just suttit och tänkt ut kampanjer för 2016. Vi försöker ofta gör kampanjer på lite annorlunda sätt. Det vanligaste jag hittar ny musik är när den dyker upp i oväntade sammanhang. Samtidigt är det just dessa kampanjer som vi oftast blir motarbetade av artisterna. Det är bara döda fiska som följer strömmen brukar det heta.
Artisterna vill ofta att vi tar kända kanaler för dem. Inte ovanligt att de tycker att det är jättecoolt med MTV trots att kanalen är nedlagd sedan ett tag. Inte helt ovanliga att de gillar saker som inte alls har en påverkan men ratar saker som har extrem påverkan.
Det man lär sig genom att läsa artist biografier över framgångsrika artister är just att de har använt ett sådant system i början. Något som ingen fattade och lyckades ta sig i från strömmen med döda fiskar på ett eller annat sätt.
Att sitta i diskussioner med artister är ibland väldigt jobbigt. Jag kommer ihåg när vi lanserade Spotify. Ingen av artisterna vill göra något för Spotify. Nu idag är det ett jävla tjat om Spotify, men numera är den kanalen stängd. Om du väntar med att jobba men en kanal när den har slagit igenom måste du själv ha ett väldigt stort varumärke. Därför Spotify går ut och talar om att de får in Beatles på julafton och inte ett okänt band. Den saken kunde man dock göra i uppstartsskedet.
Jag brukar säga att publiken är kvar på 80 talet, artisterna på 90-talet, media på 2000 talet och vi på bolagen är några år efter 2015.
No comments:
Post a Comment