Monday, March 26, 2018

P4 Nästa nagelfars är det värt att ställa upp?

Another one in Swedish since this is only for Sweden.

Jag vet inte men P4 Nästa känns verkligen inte som ett plus i kanten för en artist. Tävlingen verkar inte heller leverera speciellt mycket heller. Okay radio är inte lika inflytelserika idag som de har varit, men det här känns väldigt nödtorftigt. De lockar med en plats i melodifestivalen, men som alla vet att göra melodifestivalen utan kunskap i ett stim av amatörmässiga personer i musikbranschen är aldrig ett bra val. Det här känns mer som en genväg som blir en senväg.

Helt enkelt vi kolla in vad som hände med de vinnare som kom just från P4 nästa eller Svensktoppen nästa som det förut hette.

2008- Camilla Wallin - "Vid sidan av dig" - Ingen joker utsågs till Mello
2009 - Martin Häggström - "En väg tillbaks" - Ingen joker utsågs till Mello
2010 - Staffan Stridsberg - "Black Crow" - Ingen joker utsågs till Mello
2011 - Manuel Fervenza  - "The Lucky One" - Ingen joker utsågs till Mello
2012 - Terese Fredenwall - "Drop the Fight" Femma i deltävling på Mello
2013 – Eko - "Yellow" - Åtta i deltävling på Mello
2014 - Kalle Johansson - "Den där dan" - Sexa i deltävling på Mello
2015 - Michael Fannon  - "Kommer tid, kommer råd" Blev inte joker utan Smiling Swedes blev joker med låten "Weight of the world" - Femma i deltävling på Mello.
2016 - Noomi Thorstensson -"Intoxicated"- Blev inte joker utan Les Gordons "Bound to fail" - Sexa i deltävling.
2017 - Stiko Per Larsson - "Kumpaner (Vi är som)" – Sjua i delttävlingen.

Statistiken talar sitt klara språk. Ingen låt någonsin från P4 Nästa har tagit sig ens till andra omgången inom gruppen. Alltså inte spelats två gånger i TV ens. Alla har direkt flyttats till artist sophögen trots att de fått kontrakt med majorbolag. I princip bolagen har plockat upp dem för att få procent i tv framträdandet men inte för att lägga några som helst pengar på artisten eller utveckla deras karriärer.

Vi kan titta på Spotifys streaming. Man räknar att man bör bara med exponeringen få runt en miljon streams eftersom man automatiskt hamnar på en massa mello listor. Dock en hit ligger mer runt 4 till 5 miljoner streams. Vi ser även vad singeln efter mello drog.

Terese Fredenwall - "Breaking the silence" 1,4 miljoner streams, singel efter mello  Drop the fight under 4000 streams.

Eko – ”Red”  - 710 000 streams lyckades inte släppa något mer trots signering till Warner.

Kalle Johansson – ”För din skull” – 1,6 miljoner streams, andra singeln ”Inte ge dig mera” 258 000 streams. Signerad till indie bolaget PAMA.

Smiling Swedes (bytt namn till Smilo) – 3,6 miljoner streams, andra singeln  ”Young again” 558 000 streams trots signering till Universal.

Les Gordons – Bound to fail” – 691 000 streams, andra singlen “Let the music speak” 11 000 streams trots signering till Capitol Music.

Stiko Per Larsson – “Titta vi flyger” – 476 000 streams, andra singeln har inte kommit än men är signerad till BMG.

Vi kan lugnt konstatera at en medverkan inte direkt leder till någon karriär om man hamnar i mello sammanhangen. De andra då

Camilla Wallin – inte ens över 1000 streams
Martin Häggström – finns inte ens ute
Staffan Stridsberg – 22 000 streams
Manuel Fervenza – 342 000 streams har dock inte lyckats släppa något mer.
Michael Fannon – 581 000 streams signerad till indie bolaget Starlab.
Noomi Thorstensson – Låten finns inte ute men en annan på 2000 streams.

Vi kan väl inte direkt säga att det är lysande karriärer. Michael Fannon har lite på G men det har han fått senare av Starlab.
Vi kan med enkelhelt säga att det är större chans att få en karriär att spela på en showcasefestival  i sverige än att ställa upp i sådan här talangtävlingar. Ändå tycks artisterna gå på det här gång på gång.


1 comment:

  1. wonderful airtical contains lot of valuable information,i would like to thank you for efforts,keep posting.
    python training in kukatpally

    ReplyDelete