Vi behöver ett samarbete brukar det står i mail från artister. Oftast när man tittar närmare på det hela är det mer en finansiering med icke existerande krav som efterfrågas. I ett samarbete så är det inte så att någon går in med ex antal tusen kronor som artisten ska göra som den vill för. Det är dålig finansiering, inte samarbete.
I ett samarbete så ska båda vinna på något. de flesta artist uppläggen som man får förslag om är det mesta att artisten vinner 100% och jag ska vara glad att få vara med. Det har ett annat namn så kallat mecenat. Fast å andra sidan mecenaterna ställde vissa krav, dessa krav brukar inte heller finnas med i artist upplägget. Utan det är mecenat utan krav som gäller. De här artist uppläggen kan oftast spaltas upp i lite olika former:
1. Vi gör låtar, du jobbar röven av dig och om vi tycker du gör något vettigt kanske vi ger dig några ören.
Beskrivs oftast av artisten som: Vi letar kontrakt för det nya albumet vi har spelat in själva (som är guds gåva till mänskligheten enligt artisten). Vad för samarbete kan vi göra? Givetvis vill vi behålla mastern och förlaget själva eftersom vi har spelat in den.
2. Vi gör en omöjlig uppgift för dig och du ska jobba pro-bono.
Beskrivs oftast av artisten som: Vi behöver komma ut och spela. Du kan väl vara vår manager och leta spelningar och bolag åt oss. Vad för samarbete kan vi göra? Givetvis vill vi inte skriva några papper då vi inte vet vad du kan göra.
3. Vi gör ett samarbete där du jobbar gratis i 6 månader så diskuterar vi då.
Beskrivs oftast av artisten som: Kan vi inte köra en provperiod så får vi ser hur ni jobbar. Givetvis vill vi inte skriva några papper då vi inte vet vad du kan göra än.
4. Artisten skriver på vad som helst för att sen gnälla.
Beskrivs oftast av artisten som: Ja låter jättebra var sätter jag signaturen, när det kommer in pengar kommer jag gnälla över hur fördelningen är. Givetvis kommer jag sura över fördelningen och sätta käppar i hjulen för ditt jobb.
5. Vi bestämmer allt kreativt även fast det inte passar in i nätverken och du måste följa våra irrationella beslut.
Beskrivs oftast av artisten som: Vi har ett varumärke som vi jobbat fram och vi behöver bara hjälp att sprida det genom ett samarbete.
I alla dessa fall är det frågan om finansiering. Problemet ligger ju i att i en finansierings situation vill jag ofta ha att du har en kundbas (fanbase). Så även om jag bara ska finansiera tid och inte pengar. Att komma med finansieringskrav innan man har något på fötterna är ganska korkat.
Samarbete kan man göra om två artister har två kundbaser som man kan utnyttja varandra för. T.ex förbandsspelningar. Den ena tjänar på att din mindre kundbas fyller ut den andres större kundbas på spelställen som är lite för stora.
Tyvärr är det ocjkså många som har för bråttom och redan börjat gjort saker. Det är lite som om en polare ringer upp dig och säger,
- Tjena vi tänkte åka till Grekland på semester ska du med.
- Javisst jag är hemma och har inget för mig.
- Vi står på Arlanda och planet går om 10 minuter.
Här är det ju omöjligt. Det man kan göra är att be dem hålla planet och du kommer ha ett argt flygbolag, arga medresenärer, arg flygpersonal. Tyvärr är det lite så tanken är hos artister:
Ja vi har ju redan släppt två singlar (som inte gått så bra) och tänkte släppa en EP i nästa månad ( som inte man redan har en massa planerat) och sen ett album om två månader du hänger väl på?
Givetvis skulle mina nätverk reagera på samma sätt som de andra på Arlanda.
Om du ska föreslå något, beskriv en plan om vad du ska göra och vad du behöver. Trots allt dina planer kanske inte alls passa in i de nätverk som vi har.
No comments:
Post a Comment