Tuesday, December 29, 2015

Gå inte över din kapacitet

Det är inte allt för ovanligt att man får in folk som ska leka Allan Ballan. De är som insyltade veganer att det första de säger är att de är veganer innan du har hunnit fråga något annat. De försöker också hela tiden stolpa in att de är veganer i konversationen även om det inte alls har med mat att göra. Här kör de med, jag är skivbolag eller jag är producent. Andra frågan är alltid om man kan lägga ut saker så deras namn syns istället för distributionsnamnet. sen stolpar de in
- Jag är ju producent/skivbolag så jag tycker att....bla bla bla

Det jävliga med såna här är att de faktiskt inte är skivbolag eller producenter. De är allt för ofta helt inkompetenta och är aldrig med i varken förbunden för skivbolag eller för producenter. Har du tur har de gått någon folkhögskola. Vanligaste är att de själva har hittat på titeln. Eller att deras företag var något förr i tiden.

Vanliga artister som inte hävdar sånt här brukar klara av att ladda upp med ganska lätthet. De är också uppfinningsrika så man får rätt saker utan problem. De självutnämnda ringer 20 gånger om varje liten del för att det ska bli rätt. Även fast man ger dem rätt info gör de fel. Säger man att bilden ska vara 1600 x 1600 pixlar i RGB så kommer du få den i 495 x 495 pixlar i CMYK (för de vet inte hur man kolar det i paint). De vill sedan lägga in wav filen i 48 bit för det låter ju bättre trots att man vill ha den i 16 bit. Att systemen inte klarar 48 bit skiter man i för jag är ju skivbolag/producent och tycker att det ska vara min rättighet att det ska vara så. I slutet gnäller de att det är så svårt att lägga upp saker fast min 9 åriga systerson klarade av det galant. De flesta är datorilitterära.

De går helt enkelt över sin kapacitet. Istället för att säga jag kan inte det här så går de fullt in och ska leka proffs och måste påpeka det hela tiden.

Jag tycker mest synd om artisten som har hyrt dessa stolpskott. Namnet blir lätt synonymt med dåliga vibbar. Man gissar också snabbt om de är så dåligt pålästa om den här biten ja då lär inte musiken hålla så hög klass heller. Vilket i 90% av fallen är så.

Vi ville göra en lista med folk man kanske skulle se upp med, men fick inte göra det. Numera så skvallras det om dessa på inofficiella möten bland branschfolk. Tyvärr kommer den infon väldigt sällan fram till artisten.


No comments:

Post a Comment