Ändå finns det. Vi skickar till exempel nästan aldrig vår musik till reklamradiostationerna. Där är det ett payola som gäller. Du kommer aldrig få dem att erkänna. Det är inte bara att ringa upp dem och få ett pris på vad mutan kostar, nej inte så funkar det inte.
Jag pratade för någon vecka sedan med Jonas Sjöström som är VD på Playground som är ett av de större independent i Sverige. Han var lite förvånad men ändå inte att de stora reklamstationerna hade lagt just till Adéles nya Hello direkt. Playground betalar nämligen inte mutorna. Vilket blev uppenbart när Adéle släppte sin förra skiva. Hon gick snabbt in med Fire in the rain på första platsen i 21 länder och de kommersiella i Sverige vägrade spela den. Till slut började journalister kolla i det hela och låten lades till på spellistorna för att de inte skulle snoka mer. Efter det har de ett system att lägga till saker när det blir för stort så ingen kan kolla. Även jag trodde de hade det systemet från början men tydlige var det så genomskinligt.
Hur funkar det då? Jo det är ju inte rena mutor som betalas in utan du köper annonsplatser för andra artister i deras annonssystem. Det här metoden använda ofta vid magasin också. Kolla när du bläddrar i Gaffa så ser du att artisterna som intervjuas och har en annons. Det vill säga du betalar för att synas. Vilket i sin tur ger de här kanalerna rätt dåligt rykte och ofta skriver upp rätt kass musik. Vilket ledar till att man inte vill synas i sammanhang med dem. Jag har suttit i flera möten där man har bland annat tagit bort Gaffa som sponsor just för att det är en köpsajt och att reportagen inte är trovärdiga.
Reklamradio kan också göra på ett annat sätt. De kan gratis spelningar. Det är säkert ingen slump att Darins singel 8 bitar börjades spela med full kraft på Rix FM långt för alla andra och att publiken där fick den att önskas på P4 (sådana intelligenslösa stationer har ofta samma publik). Sen att Darin gör några framträdanden på Rix festival under sommaren kan vi aldrig bevisa att Rix inte betalade för men det är säkert del av betalningen. Trots allt Darin kostar nog en 80 000 kr för varje spelning. Inget Rix har råd med för sin gratis festival så det blir att spela honom på stationen för att få honom dit. Här betalar Darin med sitt varumärke också.
Det här verkar vara lie okänt för svenska artister. Vi får hela tiden frågan varför de inte spelas på reklamradio och varför man inte år så impad över deras recension i Gaffa. Payola finns ju inte men det finns ändå.
No comments:
Post a Comment