Tuesday, May 24, 2016

Hur man introducerar sig till ett skivbolag.

Jag har säkert vart inne på det förut på olika sätt men det tåls att skrivas igen. Det märks så väl när en artist inte är uppdaterad hur ett modernt skivbolag fungerar.

Ett skivbolag är allt för ofta vinstdrivande. Jo jag vet att massa säger att de gör det för konsten och att de älskar musik men det är oftast de som inte tjänar några pengar och bara ger ut sig själva och sina kompisar. Lik förbannat vill de ha betalt för allting så nog vill de tjäna pengar. Lite av det måste man ha i åtanke när man söker ett skivbolag.

Vi måste ha en viss professionalism bakom det vi gör. Det går inte längre att ha ett hobbygäng som ger ut på lite kul när andan faller på. Dessutom idag är det mesta mätbart på olika sätt så att bara ha bra låtar räcker inte. Tyvärr är det för ofta att de inte ens har bra låtar och då går inget.

Fick in det här idag:
Jag kontaktar er för att jag letar ett skivbolag att samarbeta med. Nedan följer länkar och kort biografi.

Jag är på väg att släppa en EP:n ”***epnamn***” som är mer pop/jazz/folk än tidigare album. Hittills har jag skött allt via mitt eget bolag. Nedan följer ett mail om mig. Det visar i sin korthet vad jag gör. På hemsidan ***hemsida*** hittar ni ytterligare biog, foton, musik, mm.
 *** under kom en text om olika musikaliska projekt som spelat i diverse små grejer **.

 Det här ser väl ut som det mesta. Säkert flera som tycker det ser proffsigt ut. För mig lyser det av alla fällor som man kan göra.

Vi börjar med första raden. Jag är på väg att släppa....vänta nu här finns en mängd olika aspekter som inte är bra. Först artisten verkar ha bråttom, jag är på väg. När jag förhandlade med ett skivbolag i USA förra veckan så var ledtiden om ett år kunde de få plats med något nytt. Alldeles för många artister tror att det går att släppa något inom en månad. Gör man det så blir det knappast någon vettig marknadsföring. Att artisten inte förstår sådant belyser hur okunnig och ovillig att se de andras i teamets situation. Det andra är att säsongen redan är över. Det är sommar så om en EP släpps nu kommer den inte göra så mycket nytta.
Sen verkar det som hen vill skjuta över på mig de misstag hen har gjort. I sådana här projekt har det garanterat gjorts misstag så man vill ofta följa med en bit inte bara ta över när något är "klart" enligt artisten. Det är lite att jo jag gör väl en runda och kollar om någon dåre vill stoppa in pengar på mitt projekt och får jag inget svar inom en vecka då ger jag ut det själv.

 Vänta jag går tillbaka det fanns något innan första raden...jag kontaktar er för ett samarbete... det där undrar man lite. Den vibben man får är att samarbetet kommer gå ut på att jag ska ta hand om all skit som egentligen inte går att göra tex nu när jag släpper en EP borde jag spela på allsång på skansen. Eller jag borde minst få 20 recensioner runt om i Sverige i stora dagstidningar. Båda två saker som är omöjliga att få med en okänd artist. I alla fall på en vettig nivå. Oftast vill man att de ska utveckla det där samarbetet på något sätt.

 Sen till dräparen...Hittills har jag skött allt på eget bolag...Ja det är helt normalt idag att man har gjort det. Har man inte lyckats där så är det troligen så att man inte lyckas i ett team heller. Samtidigt är vi ett substitut för att ge ut själv? Gick det inte så bra så nu ska någon annan ta risken? Som sagt det är ju inte så svårt att ge ut själv utan frågan ligger vad gjorde du med det hela. För att kolla det var jag tvungen att bege mig till hemsidan. Bara det är barockt. Normalt skulle jag bara ha hoppat det här mailet och lagt det i en hög. Man hinner inte sitta och leta på hemsidor utan vill ha länken till ett format man känner igen, hej soundcloud. Samtidigt vad som än finns på den där hemsidan så är det inte det jag vill lyssna på. Hen skriver att det nya är mer Jazz/Pop/Folk. Vilket betyder att det som finns på sidan inte representerar det som kommer. Ligger det nya ute på den offentliga hemsidan ja då är det ju utgivet. Vad jag än finner så är det inte rätt.

Samtidigt, det bolaget hen söker hos har aldrig gett ut Jazz/Folk att det kommer i närheten av kommersiell pop tvivlar jag på. Genom att jag inte får lyssna på det jag ska samarbeta om så känns det väldigt meningslöst och jag får gissa. Visst hen väntar på att jag ska svara och då skicka låtarna. Tyvärr det är en jäkla omväg för att få mig att ta ett beslut.

 Det jag hittade var en massa olika projekt som hen höll på med. Allt från Jazz till Opera till bar-spelningar. Det kändes väldigt splittrat och inte alls som någon som satsade för att nå ut. Mer att kasta slime på väggen och se vad som fastnar.

 Kollade sedan på bokade datum. Det fanns en massa bokat på 2014 och 2015...men inget under 2016 och nu var hen i begrepp att släppa en EP. Jo tjena man ska boka på allt i efterhand?

 Sedan till det värsta. Jag slog ju upp hen på Spotify. Det visar sig då att hen bara get ut på CD och inget digitalt. Undrar vilket årtionde hen är på?

Hoppar in på hens facebook som har 120 följare. Uppdateringen i snitt ligger på ett inlägg i månaden. Knappt det. Kollar in Twitter som har 7 följare och på ett år haft 22 tweets var av det sista är "Jag tycker det är hög tid att musiker INTE accepterar allt och att vissa arrangörer tar sig i kragen och sköter bokningarna professionellt!" för ett år sedan. Ja det sista visar på mycket.

Snälla, den här artisten är ju inte professionell själv. Gissar att den där bokningen inte var så jäkla bra gjord från artistens sida. Så dagens övning slutar med att jag skickar ett Tweet.

 Jag tycker det är hög tid att skivbolag INTE accepterar allt och att vissa demoartister tar sig i kragen och sköter sig professionellt!

No comments:

Post a Comment