Monday, November 7, 2016

Vad gör man inte för lite PR!

Mediahora sig är ett uttryck som många gånger nämns i branshen. Många gånger fattar inte publiken hur det går till och de flesta artister fattar det inte heller. PR maskineriet är ibland väldigt desperata och kan hitta på det mesta. Här är ett exempel från förra veckan där Anton Ewald släpper ny singel.

http://www.expressen.se/noje/anton-ewald-drabbad-av-akut-njurstensanfall/

Se hur det är utformat. Javisst han har fått ett njurstensanfall, det är inget trevligt, jag vet jag har själv haft det och det gör ont ( dock är det en barnlek i jämförelse med ett ordentligt giktanfall).
Fast det är mest en ursäkt för att PR staben ska skicka ut ett pressmeddelande ( nej journalister sitter inte och följer kändisars twitter uppdateringar, inte i Antons kaliber). Här kom säkerligen tipset från PR maskinen att kolla in Antons twitter.

Vad som troligtvis har hänt är att Antons nya singel inte har fått det mottagande som de velat och då drar de till med vad som helst. Jag kan glatt erkänna att jag skulle själv gjort likadant, så Antons PR team är på tårna. Vad som är intressant är hur publiken fortfarande duperas av sånt här.

Se på artikeln, Typ en rad och njurstenen, resten är om hans nya singel. Sen lägger man in att hans PR grejer i USA skulle ju kunna vara hotade. Jomen tjena! Anton (som han numera kallar sig) har inget i USA att göra. Knappast några större grejer som görs kring en sådan här idol/melodifestival pryl. Utan det här är Pr för att vi i Svedala ska tro att han är stor och kommer göra bra ifrån sig "over there".
Allt görs väldigt klart när man ser vart hans lyssnar är på Spotify, Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Kristianstad. Känns jäkligt USA det där.

Det här har vi sett så jäkla många gånger. Folk går ju på att Molly och Danny verkligen hade något på G i USA. Nej de sändes dit för att skriva svenska låtar (hur annars kom de hem och släppte ett album direkt på svenska tror ni?). USA var PR för Sverige än idag har ingen jäkel hört talas om dem i LA. I alla fall ingen med inflytande. Deras Spotify talar också sitt tydliga språk Molly Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Helsingborg...ja hon är ju lite av ett Norge skämt. Danny då, Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Uppsala.....

Samma med Agnes när skivbolaget hade glömt bort att hon existerade. Hon kuskade runt på lite shoppingmalls och sjöng till playback. För det kallade Expressen igår att hon hade en internationell karriär. Hur är det med Agnes stora lyssnare internationellt?  Stockholm, Göteborg, Malmö, London, Helsingborg. Kors i taket en stad utanför norden. Den ligger dock inte i USA.

 Tyvärr det här är PR när det inte finns så mycket att ta på. Något man ofta får förskräckta miner från artister när man berättar om hur det verkligen gick till. Så när Malin Collin tror att Tove Lo bestämmer själv vad hon gör, då blir det väldigt roligt.
http://www.expressen.se/noje/kronikorer/malin-collin/collin-vilken-moralpanik/
Tove Lo:s siffror är antagligen dåliga så de gör ett desperat försök att köra henne på Idol (vilket en artist i hennes kaliber inte brukar göra). De bestämmer sen att hon ska göra lite saker så det twittras om henne. Det här med att hon visar tuttarna verkade ju inte gå hem i USA ingen fattade varför. Just Tove Lo blev ju lägligt sjuk på den förra turnén då biljettförsäljningen sviktade rejält på slutet, I klartext hon får göra som hon vill så länge hon säljer. Hon kanske inte skulle ha haft stolpskottet Erik Hassle som förband.

Apropå Hassle, han bor ju i USA och spelar för fullt. Lite mer äkta USA satsning kanske. Fast vi kollar hans Spotify. Stockhol, Göteborg, Köpenham, Malmö, Lund.
Ja det är ingen som har hört om honom heller i de beslutande leden. Kanske han kan få ett njurstensanfall?

No comments:

Post a Comment